Dag 291 - The End (deel 2)

6 augustus 2018 - Alkmaar, Nederland

Maandag heb ik papa meegenomen naar Australia Zoo. Een paar dagen nadat hij aankwam was het namelijk zijn verjaardag en Lisa en ik hebben hem als verjaardagscadeautje een dagje naar de dierentuin gegeven. Daar hebben we ons heel erg leuk vermaakt die dag. We hebben een heleboel live shows gezien. Zoals otters die te eten kregen of de live korodillenshow van 12 uur. Die doen ze elke dag en het is echt een spektakel. Ze beginnen dan met een paar mooie slangen en daarna begint de vogelshow. Eerst een grote watervogel en een roofvogel die leuke trucjes kan en daarna een paar hele mooi papagaaien en die gingen dan een vlucht door het stadion maken. Dan begint de show met het voeren van de krokodil. Het was dit keer een hele grote van 4 meter lang, echt een immens beest. De rest van de dag nog een beetje rondgelopen door de dierentuin en rond 4 uur zijn we weer terug naar de camping gegaan.

Dinsdag ben ik nog vroeg in de ochtend naar de kapper geweest en vanuit daar zijn we naar Brisbane gereden. Daar moesten we de camper terugbrengen al vroeg in de ochtend die dag erna, dus het was makkelijker om daar dan een nachtje te blijven slapen, zodat we niet nog eens die ochtend 1,5 uur zouden moeten rijden voordat we het vliegtuig ingingen, want die vertrok om 12 uur. Dat zou dus betekenen dat we heel erg vroeg anders zouden moeten opstaan en vertrekken van de Sunshine Coast. Het was trouwens een super de luxe camping waar we weer terecht kwamen. Met eindelijk eens goed internet. Die middag zijn we lekker de stad in geweest en hebben nog even wat gegeten daar bij de camping; ons laatste avondmaal in Australië. Die ochtend waren we al vroeg vertrokken, de sleutel van de camping ingeleverd en via het benzinestation naar de Jucy gereden. Daar konden we gewoon heel makkelijk de sleutel van de auto inleveren en hebben ze voor ons een shuttle naar het vliegveld geboekt, dus dat was weer goed geregeld. We werden afgezet bij het vliegveld, gelijk bij de goede terminal en konden gelijk onze koffers inchecken. We hebben het superhandig bij een zelfcheck-in kunnen doen en hebben onze koffers gelijk kunnen afgeven voor onze eerste vlucht naar Singapore. Dat was een vlucht van 8 uur. Dat betekent heel veel films kijken en een beetje rondlopen in het vliegtuig. Of overdreven vaak naar de wc gaan om even wat te kunnen lopen. Daarna waren we er eigenlijk al helemaal klaar mee. We waren het nu al zat en dan moesten we nog de grootste. Op het vliegveld hebben we eerst heel lang bij de immigratie moeten staan wachten tot weer door konden en daarna hebben we lekker even wat eten gehaald bij het restaurantje van het vliegveld. Ze hadden daar ene hele erg handig systeem voor de bestellingen. Iedereen krijgt een kaartje met een nummertje en die moet je dan aan degene geven die je bestelling opneemt en aan het einde bij de kassa betaal je gewoon je rekening. Er waren namelijk een heleboel tentjes met allemaal verschillende dingen die je kon halen. Bij één kon je gefrituurde garnalen halen, de ander Italiaans, weer de ander ramen, et cetera en dan nog een barretje met drinken. Wij hebben allebei een superlekker kopje ramen gehaald met eend, zeewier, gehaktballetjes en noedels, in een super lekkere bouillon. De volgende twee vluchten waren met dezelfde maatschappij, dus dat konden we heel makkelijk regelen. Onze koffers waren eigenlijk veel te zwaar, maar we mochten het wel zonder kosten inchecken op voorwaarde dat we de volgende keer niet zo veel mee zouden nemen. Daarna konden we nog even wachten en lekker het vliegtuig instappen, op naar de reis van nog eens 12 uur. Ondertussen waren wel alweer zo ongeveer 18 uur wakker ofzo, dus we waren wel al erg moe geworden en zeker als je op reis bent dan lijkt het in ene of je toch best veel energie gebruikt. Dus we gingen zitten in het vliegtuig en een uurtje nadat we waren opgestegen kregen we nog wat eten (het was eigenlijk al 00.30 uur voor Singapore, maar ja). Papa die lag al gelijk te slapen, dus ik heb nog wat stoofvlees in mijn eentje gegeten. Ik moet wel zeggen dat ik beter vliegtuigmaaltijden heb gehad het afgelopen jaar. Het enige dat wel een soort van te eten was, was het hoofdingrediënt: het stoofvlees met aardappelpuree. Daarnaast hadden we nog een kleine bruine rijst salade en sinaasappel cheesecake. Maar die twee dingen waren gewoon niet te eten, eigenlijk echt heel erg smerig. Gelukkig hadden ze wel het een en ander aan koekjes en snoepjes bij het hokje van de wc staan, die je gewoon kon pakken als je daar zin in had. En daar hebben we blij gebruik van gemaakt. Al snel viel ik eigenlijk ook in slaap. Ik heb echt wel veel van de reis geslapen. Gelukkig maar, want de reis is toen wel veel sneller gegaan. Ik kwam er in ieder geval goed doorheen, het was nog steeds lang, maar beter te doen dan de heenreis van oktober. Toen we eindelijk aankwamen in Zürich konden we eigenlijk gelijk wel weer instappen in het volgende vliegtuig. Nog een kleine vlucht van 1,5 uur en dan waren we weer thuis! Deze ging heel erg snel na al die anderen. We waren nog maar net in de lucht en we gingen alweer dalen, eigenlijk heel grappig hoe je standaard dan veranderd. Maar we kwamen aan op Schiphol en het was gelijk al heel erg raar voor mij. In ene hoorde ik vreemde mensen ook weer Nederlands spreken. Ik zag al die typisch Nederlandse gezichten weer en ook zelfs al de richting waar je loopt; rechts. We hebben heel erg lang op onze koffers helaas moeten wachten. Maar je kan er niet veel aan doen, dus je moet maar gewoon wachten. En toen we de deur door stapte…stond iedereen daar op ons te wachten. Ik was helemaal achterovergeslagen over wie er allemaal was gekomen om mij op te halen. Ik had eigenlijk maar 4 mensen verwacht die zouden komen, maar er waren er denk ik wel 12 ofzo. Het was zo mooi om te zien dat zo veel mensen de tijd hebben genomen om te komen en mij te onthalen. Ik vond het echt heel erg leuk. We hebben met iedereen nog even wat gedronken en daarna ben ik met papa lekker naar huis toe gegaan. Daar alles rustig uit kunnen pakken en in de wasmand doen. We zijn al dagen aan het wassen en nu komt er eindelijk gelukkig een einde aan.

Al met al was dit afgelopen jaar zo een geweldige prachtig avontuur geweest. Ik heb zo veel kunnen ontdekken, gedaan en beleefd, dat het echt mijzelf heeft veranderd. Op sommige vlakken meer dan andere, maar dit avontuur heeft mij wel afgemaakt. Het heb zo genoten en zal het nooit meer vergeten.

1. Es:
    6 augustus 2018
    Een beste reis zo weer kerel, maar je kan nog even bijkomen en een beetje wennen voordat het 'gewone' leven weer gaat starten. Dit was echt een live chancing experience voor je...
  2. Marja:
    6 augustus 2018
    Fantastische ervaring! Dank je wel dat wij hebben mogen meegenieten!
  3. Maarten:
    6 augustus 2018
    Helemaal top was de ontvangst. Helaas begint het gewone leven weer in het warme Nederland. Haha dat was in Aussie wel anders😂
  4. Janine:
    6 augustus 2018
    Maak anders een boekje van al je reisverslagen van afgelopen jaar. Dan kan je daar keer op keer weer van genieten en terugdenken aan alles wat je hebt beleefd. De jongen Stijn ging op reis, en de man Stijn is weer thuis gekomen.