Dag 291 - The End (deel 1)

4 augustus 2018 - Alkmaar, Nederland

Dat was mijn geweldige avontuur in Australië. De laatste hebben mijn vader en ik het heel erg leuk afgesloten. De laatste keer dat ik wat geschreven had, waren wij in Coffs Harbour. Daar hebben wij uiteindelijk toch maar 1 nachtje geslapen en zijn toen in een keer doorgegaan naar Byron Bay. Het was daar zo leuk vonden wij, dat we er nog een keertje naar toe zijn gegaan. We hadden u een andere camping gevonden en zijn daar weer twee nachten gebleven. Daar hebben we echt een geweldig prachtige walvissen tour gedaan met een leuk bootje. We waren eerst denk ik een half uur onderweg om ver genoeg te komen waar de walvissen ook waren. Het zit namelijk zo dat de walvissen in de winter langs de oostkust naar boven gaan in Australië zodat ze naar warme gebieden gaan en daar hun kinderen krijgen. Dan komen ze rond september weer terug naar beneden. Eerst hadden we ze ergens in de verte boven water kunnen zien komen. Dat vonden we al heel erg gaaf om te kunnen zien. Maar hoe langer we bleven zitten, hoe meer de kapitein ernaartoe kon sturen en uiteindelijk hebben we ze echt van 10 meter afstand gezien. Ik zal even kijken of ik een paar mooie foto’s kan plaatsen en een filmpje dat ik heb gemaakt daarvan. Het was echt zo prachtig om dit fenomeen te kunnen zien. Toen hebben we die avond nog een drankje gedaan in de stad. Nou zijn we naar een hotel geweest die ook een bar had en dat was vlakbij de camping. Ik vond het al heel normaal dat ze om mijn ID vragen, maar papa vond het maar raar hoe streng dat wee niet was. Hij heeft natuurlijk veel te veel grijs haar voor iemand onder de 25, dus hoefde al niks meer te laten zien. Maar ik had mijn rijbewijs al gepakt en die laten zien. Die laat je vaak zien aan de bewaker die voor de deur staat en dat wordt het doorgegeven aan iemand met een grote machine waar boven een webcam stond en achter stond die andere man dus. Dan word je ID gescand, in die scan wordt gekeken of hij wel echt is en over jij het wel bent. Daar was dus die camera op de bovenkant voor. Daar moet je altijd in kijken en aangezien ik gewoon 20 ben, kan ik doorlopen, maar moest het wel allemaal doen. Papa stond helemaal verbaasd te kijken wat voor een procedure het was en ik vond het al heel erg normaal. Dit moest ik tenslotte altijd doen als ik ergens uit ging.

De volgende dag zijn we nar Surfers Paradise gereden. Papa wilde heel erg een keertje golfsurfen daar. Dus we hebben een beginners les geboekt voor hem en hij heeft nu kunnen golfsurfen in Australië, aan de Gold Coast. Het zag er heel erg leuk uit. Ik vond het water veel te koud, dus ik had het niet gedaan. Maar het was heel erg leuk om van de kant foto’s te kunnen maken en iedereen te zien stuntelen. Daar zijn we een nacht gebleven en zijn toen rechtsreek terug naar de Sunshine Coast gegaan. Daar hebben we voor 4 nachten op een camping gestaan war ik heel vaak met Louis naar de speeltuin ging. Het is daar echt heel erg mooi en heeft super veel faciliteiten. En omdat we met Jucy Carrental een camper hadden gehuurd kregen we 25% korting op ons verblijf. Maar ze hadden een zwembad met 2 waterglijbanen. Elke avond organiseerde ze een filmavondje voor dekinderen. Ze hadden twee prachtige openbare keukens voor de gasten, een mooi restaurant met een bar en natuurlijk een speeltuin voor de kinderen. Ze hadden zelfs aparte badkamers als je dat wilde, heel mooi allemaal. De eerste dag dat wij daar waren zijn we naar het strand geweest, Mooloolaba. Daar heb ik even laten zien waar ik dan vaak lekker heen ga als ik even alleen het huis uit wilde. Toen wijn we die zaterdag naar Noosa National Park geweest. Het is een prachtig stukje van de kust daar en daar hebben dan een lekker wandelingetje gemaakt. Het was prachtig weer die dag, dus dat was mooi meegenomen. Zondag zijn we naar de Big Kart Track geweest. Dat is een supergrote buiten kartbaan. Het was een baan van ongeveer 1 km lang. Het was ook ongeveer 5 meter breed en nog met 50 anderen op de baan. Wij hadden dan een pakketje van 30 minuten, dan ga je twee keer 15 minuten. Het was echt heel erg leuk. Een heleboel mensen die durven dan toch niet volgas te gaan bij veel bochten of stukjes, dus dan ga ik er makkelijk langs weer. Het was weer prachtig weer en ze hadden geen speciale overalls ofzo die je aan moest doen. Dus we zaten gewoon lekker in onze T-shirt en korte broek met een grote helm op in die kart. Ook na dat we klaar waren hebben we nog even op het terras daar gezeten en nog even kunne kletsen over de baan en hoe we sommige dingen dan hadden gedaan en hoe anderen dat dan deden. Daarna zijn we weer teruggegaan naar de camping. Op de terugweg zijn we nog langs Evert en Jasmijn geweest om mijn laatste spullen nog op te halen. En die avond zijn wij door hun uitgenodigd om lekker te komen eten bij het restaurant van de camping waar wij stonden. Nienke, de zus van Evert en haar man en dochter waren ook die zaterdag aangekomen en nog een vrijwilligster die elke donderdag komt bij Jasmin was ook gekomen, dus het was een leuk gezellig groepje zo met elkaar. Daarna nog afscheid genomen van Evert, Jasmin en de kinderen, want dat alweer de laatste keer dat ik ze zou zien voordat ik weer terug naar Nederland zou gaan.

1. Marja:
    4 augustus 2018
    Aan al het moois komt een eind helaas. Genoten van jouw verhalen en wacht met smart op deel 2 hi hi
  2. Miranda:
    4 augustus 2018
    Ik heb genoten van je verhalen. Veel plezier en doe je best met je nieuwe opleiding. Zie je😁
  3. Maarten:
    4 augustus 2018
    Het was voor mij een geweldig avontuur om 3 weken met mijn zoon door een stukje Australië te toeren in een camper. Heel veel moois gezien en beleefd.
    Dankjewel man
  4. Es:
    4 augustus 2018
    Je hebt ondertussen een hele lijst aan avonturen kunnen maken, je nieuwe avontuur start weer in ons kikkerlandje. Ik ben heel trots op de verantwoordelijke man die je bent geworden! 😘
  5. Eveline de Wilde:
    4 augustus 2018
    Ja Stijn, inmiddels weer in Nederland, waar de temperatuur op dit moment hoger is dan in Australië!
    Dat hebben we speciaal voor je geregeld, dan is de overgang niet zo groot.
    Wat zal jij het allemaal missen, en wat zal jij gemist worden daar! Heerlijk dat Nienke, Roland en Sara er nu even zijn.
    Geniet nu van je Hollandse vrienden, die hebben je ook gemist. En dan aan de studie, genoeg te doen dus!
  6. Janine:
    5 augustus 2018
    Hoi Stijn, een jaar waarin je heel veel hebt gedaan en beleefd en geleerd. Het is ook heel fijn dat je nu weer hier bent. Je zal het wel druk hebben met bij iedereen langs gaan en lekker uitgaan met je vrienden. Straks weer aan de slag bij Bregje en daarna je studie oppakken. Ook hier is weer genoeg te doen en te beleven. Het was heel fijn om je reisverhalen te lezen, vanaf nu kan het weer life!