Dag 106 - Australia and Hottest 100 Day

27 januari 2018 - Bli Bli, Australië

Gisteren was het Australia Day en dan vieren de Australiërs dat Australië onafhankelijk is geworden van de Aboriginals. Het is dus ook een standaard dag voor de inheemse bevolking om te protesteren. Oorspronkelijk is dit ook de dag van de Hottest 100, dat is een soort Top2000, maar dan 100 nummers en dus maar 1 dag. Die lijst is samengesteld door iedereen die wilde stemmen. Het gaat om de 100 beste nummers van het afgelopen jaar, dus van 26 januari 2017 tot 26 januari 2018.

Dat was de geschiedenisles. Gisteren zijn we met de Playgroup organisatie van Queensland gaan lopen in de optocht in Buderim. Alle kinderen hadden een doos in de vorm van een auto aan hun schouders hangen en alle ouders en mensen die meeliepen hadden een donkergeel shirt met de het logo van Playgroup erop. Jasmin had de baby’s in hun dragers. Echt een geweldige uitvinding; ze heeft een carrier gekocht voor tweelingen. Ze heeft dan gewoon 1 band over haar schouders, maar aan beide kanten van haar lichaam hangt dan één baby. En zo liepen wij met z’n 6en in de parade. Het was gelukkig geen 8 oktober optocht van 3 uur: we liepen de straat uit en we waren al weer bij het einde. Het was wel grappig dat het halve dorp meeliep en de andere helft was aan het kijken naar de optocht.

In de middag ben met iemand naar Noosaville Lions Park geweest. Er stond daar een groot podium met live muziek en leuke kraampjes met eten dat je niet zo vaak ziet: schraapijs met watermeloen smaak, sausagesizle (casinosneetje met een ge-bbq’d worstje erop) en pizza uit een houtoven. Het was echt heel leuk om dat te zien en om er te zijn. Het festivalletje was op het strand en iederen zat erg Australisch in de sfeer (als je begrijpt wat ik bedoel). Het was een ‘pain’ om te parkeren. Uiteindelijk heb ik de auto maar in een straat gezet, omdat elke plek op de parkeerplaatsen bezet was. Het feestje begon voor ons om 14.00 en we gingen om 18.30 weer naar huis toe. En vandaag gaan we eerst voor lunch naar een stel vrienden van Jasmin en vanavond naar een ander stel kennissen die net hun eerst zoontje hebben. Dus dat wordt ook weer erg gezellig met de, volgens de Australiërs, leukste muziek van het jaar op de achtergrond.

Gisteren heb ik het er met Caroline (Vlaming) over gehad dat we misschien een surfles gaan doen op het strand van Mooloolaba. Zij had een foldertje gekregen met de informatie dat we een kleine groepsles voor $30 pp kunnen doen. Dat lijkt mij grappig om een keertje te doen en wie weet wordt ik nog een golfsurfer ;).

1. Oma:
    27 januari 2018
    Leuk zo'n feest dag, gezellig. Nu je nieuwe verslag ontvangen.
    Dat surfen lijkt me ook leuk, altijd doen.
    Oma
  2. Es:
    27 januari 2018
    Wat geweldig voor de kids zo'n optocht! Blijft leuk en blijf jij een beetje in de sfeer hihihi... Lekker genieten en beetje spelen op het strand met surfen, veel succes 🤣🤣
  3. Maarten:
    leuk hoor allemaal
  4. Lea timmer:
    27 januari 2018
    Top een kleine optocht jullie staan heerlijk in de zon wij vaak in de regen.
    Maar wel met het trompetten korps fijn Stijn geniet .
  5. Rachel:
    28 januari 2018
    Wat leuk, zo'n feestdag! Klinkt heel gezellig. En ik wil niet flauw doen, maar je geschiedenisles klopt niet helemaal. Dit zegt Wikipedia: Op Australia Day wordt gevierd dat in 1788 de Eerste Vloot uit Engeland Sydney bereikte. Op 26 januari 1788 eiste kapitein Arthur Phillip formeel de kolonie Nieuw-Zuid-Wales op voor Groot-Brittannië.
    De aboriginals zijn sindsdien uitgemoord en van hun land beroofd door de Britten en hebben helaas alle reden tot protesteren...