Dag 118 - Wild Life Zoo & Madame Tussauds

8 februari 2018 - Potts Point, Australië

Na alle verwachtingen ben ik toch gisteren naar de Wild Life Zoo gegaan. Hij is helaas niet zo groot als de Australia Zoo, maar die is gewoon reusachtig. De Wild Life Zoo is een dierentuin waar een heleboel dieren zitten die je alleen in Australië in het wild kunt vinden (wallaby’s, wombats, koala’s, kangoeroes, krokodillen, vogelbekdier, etc). Je hebt blijkbaar dus ook echt The Aussie Big 5: kangoeroe, krokodil, vogelbekdier, koala en wombat, heet grappig dat ze er zo’n stempel op hebben gezet. Australia fact nr. 1: wist je dat de koala al na 35 dagen na zwagerschap wordt geboren? Hij is dan zo groot als een jellybean, met alleen twee nagels aan de voorkant, een grote neus en nog geen vacht, ogen, oren of armen/benen. Hij kruipt dan zelf in de buidel van zijn moeder en daar blijfthij  voor nog een maand of 8 en dan kan hij voor zichzelf zorgen. In de buidel krijgt hij melk van zijn moeder en eten hij wat ooit het eten van moeder was. Fact nr. 2: eucalyptusbladeren zijn eigenlijk heel erg giftig en dat is het grootste deel van een koala’s dagmenu. Door de uitwerpselen van moeder te eten krijg hij een soort laagje in zijn darmen waardoor hij het gif van de eucalyptus kan afbreken, maar omdat dat zo veel energie kost voor een koala slaapt hij 18 tot 20 uur per etmaal. Er was toevallig een hele uitleg aan de gang toen bij het verblijf aankwam.
Na gisteren zat mijn camera zo goed als vol met allemaal foto’s. Ik kon nog maar 60 foto’s maken, dus ik ben heel kieskeurig geweest met foto’s vandaag van daar dat het er niet zo veel zijn. Maar daar had ik na een dagen weer eens een keertje goede WiFi, dus ik heb gelijk 550 foto’s op mijn Dropbox gezet, wegens het korps heb ik 9GB aan opslag, heel fijn. Dus ik kan weer lekker foto’s maken van alles, kunnen jullie weer lekker meegenieten. Na het avondeten ben ik gewoon lekker naar het dichtstbijzijnde strand gegaan, helaas is dat toch ietsje verdergegaan dan de Sunshine Coast, omdat je natuurlijk midden in de stad zit. Het was ook een strand van een aanmeringshaven van zeilboten, maar dat bedierf de pret niet, want ik was daar met zonsondergang en er waren niet zo heel veel mensen meer, dus het was prachtig om te zien hoe Sydney van dag naar nacht overging. Het was ook nog een heel avontuur met de bus, want het was natuurlijk eind van de dag (21 uur) toen ik weer terug ging naar het hostel en de bussen waren echt overvol. Dus elke keer dat er iemand uit wilde, moest er weer het een en ander verschoven worden, totdat we eindelijk aankwamen bij een station en 70% er uit ging. En wat ik nog nooit in Nederland heb gezien, op niet op heb gelet, is dat er iemand in een rolstoel de bus in moest en de chauffeur zelf een hellinkje uitklapte zodat ze naar binnen kon rollen.
Vandaag ben ik in de ochtend naar Madame Tussauds Sydney geweest. Hij is zeker niet zo groot als die in Amsterdam. Ik heb lekker om me heen gekeken en heel langzaam gelopen en was er met 1,5 uur al weer uit. Maar het was wel gerapporteerd om te zien hoe veel populaire mensen er nou eigenlijk Australisch zijn. En er stond natuurlijk de laatste Aboriginal afgebeeld in was en een paar mensen die volgens mijn niemand kent. Heb jij ooit gehoord van Captain Cook, Banjo Paterson of Sir Charles Kingsford Smith? Captain Cook: de aller eerste Europeaan die een handelscontracten heeft kunnen leggen met de Australische oostkust, Banjo Paterson: heel diepzinnige schrijver, Charles Kingsford Smith: eerste piloot die van Australië naar Amerika is gevlogen. In de foto’s kan je hun verhalen lezen als je wilt. Toen heb ik maar lekker een bakkie koffie gehaald en ben rustig weer naar het hostel toe gegaan met de bus en heb lekker rustig aan gedaan. Na al die leuke dingen heb in helemaal zere voeten. Morgenochtend wil ik de Rock Markets bekijken, ik hou van markten en ik denk dat ik morgen voor de rest maar lekker ga uitrusten op Manly Beach. Blijkt heel speciaal te zijn, want je moet dan naar Darling Harbour en dan ga je met de ferry naar Manly toe. Heb van meerdere mensen gehoord dat dat een leuke aanrader is voor als je in Sydney bent. We zullen zien.

1. Es:
    8 februari 2018
    Klinkt allemaal super leuk kerel! Echt vakantie aan het vieren :-)
  2. Marja:
    8 februari 2018
    Heerlijk die reisverhalen te lezen. Ziet er naar uit dat vol op aan het genieten bent. Enjoy mate
  3. Janine:
    8 februari 2018
    Heerlijk dat je het zo druk hebt met leuke dingen doen! En als je voeten pijn doen, lees dan de uitspraak van Oprah nog maar eens ;-)
  4. Maarten:
    8 februari 2018
    je hebt er maar druk al die leuke dingen doen
  5. Oma:
    8 februari 2018
    Fijn hoor al die leuke dingen doen. Ga morgen maar lekker naar het strand, kun je een beetje bij komen van alle indrukken die bij je binnen zijn gekeken.
    Gr. Oma
  6. Lea timmer:
    12 februari 2018
    Wat een leuk reis verslag druk druk morgen uitrusten.