Dag 49

5 december 2017 - Bli Bli, Australië

De afgelopen dagen waren best rustig. Niet veel spannende dingen gebeurd. Zaterdag had Jasmin een kerstfeestje georganiseerd voor alle ouders van een facebookgroep in het park. Dus dat was erg gezellig en druk met alle andere kinderen en ouders. Iedereen had wat lekkers meegenomen als hapje. Er waren veel mensen op komen dagen. Louis en Jasmin hadden van te voren een peperkoekhuisje gemaakt om door de kinderen te laten versieren met glazuur en ander snoepgoed en het dan op te laten eten door ze. Het versieren ging goed, alleen niemand heeft een hap genomen ervan, dus we zitten nog steeds peperkoek te eten. En dan kan ik het gebruiken voor een potje stoofvlees voor zondag in plaats van ontbijtkoek, wat ze hier natuurlijk niet hebben. Het valt me echt op hoeveel dingen we echt alleen in Nederland hebben, bijvoorbeeld: hagelslag, ontbijtkoek, halfvolle melk, etc. Er zijn opvallend veel dingetjes die je dan mist als je er aan gewend bent dat het gewoon in je kast staat. Daarin tegen hebben we hier wel alles in de kast en meer wat je nodig zou kunnen hebben om überhaupt iets te maken. Allerlei kruiden die je kunt bedenken, allerlei oliën en sausjes en dan nog 5 soorten bloem en 3 soorten suiker. Het is er nu een beetje in gegroeid dat ik twee keer in de week kook. Erg leuk om dan een heleboel nieuwe dingen te maken, er staan een heleboel lekker recepten op de Thermomix website, maar er staat ook een heel assortiment van kookboeken op de plank in de keuken of natuurlijk een eigen recept maken.
Afgelopen zondag hebben we met zijn allen de kerstboom neergezet en aangekleed. Leuk met kerstmuziek op en Louis die natuurlijk alles weer van de boom af haalt. Maar uiteindelijk staat hij toch en zit alles wat we er in wilde erin. Ondertussen is het al weer 5 december geworden en Jasmin weet daar zelf niet echt veel van, maar wilde het ook niet voorbij laten gaan, dus heb ik geopperd om op 4 december schoentje te zetten met Louis. Eveline en mijn moeder hadden leuke dingen gestuurd, dus die hebben we ingepakt als schoencadeautje gegeven aan hem. En deze ochtend stond hij dus al klaar om te kijken of hij wat had gekregen en hij vond het erg leuk dat het inderdaad zo. Van Eveline heeft hij een grote kralenketting gekregen die hij zelf kan maken en kan rijgen en van mijn moeder heeft hij een leuk pietenpakje gekregen dat hij wel 2 uur aan heeft gehad en toen was zijn interesse weg. Aa gelukkig is hij groot genoeg dat hij hem volgend eventueel weer aan kan als hij wil. Vanmiddag heb ik pepernoten met hem gemaakt, het is voor hem nog een beetje lastig om de beweging te maken hoe je een balletje rolt met je handen. Dus hij was er gouw klaar mee, maar ze zijn erg goed gelukt, dus we hebben een lekker hapje als we trek hebben. En toen kwam echt uit het niets een onweersbui dat je het bijna een naam kan geven. Na 10 minuten was het ook gewoon weer stralend zonnig en windstil, maar het zat op dat moment echt recht boven ons.

1. Janine:
    5 december 2017
    Wat een leuke Sinterklaas hebben jullie gehad. Louis is een prachtig Pietje. Wij gaan vanavond "Sint vieren", met z'n achten gezellig gourmetten.
    Wat fijn dat je zo heerlijk je draai hebt gevonden. Koken is echt je ding, zelfs met aussie ingrediënten. Wij hebben de eerste nachtvorst al gehad, en met fietsen moet je echt je handschoenen aan, kan je het je voorstellen, in je korte broek?
    liefs en groetjes, Janine
  2. Marja:
    5 december 2017
    Sinterklaas down under, wat leuk! Veel plezier daar in het zonnetje. Groetjes
  3. Maarten:
    5 december 2017
    Wat een leuk idee om sinterklaas te doen vieren aan de andere kant van de wereld.
    Louis ziet er prachtig uit in zn pakje.

veel plezier vanuit een koud Nederland
  4. Es:
    5 december 2017
    Wat een lief Pietje! Toch leuk om een beetje traditie erin te houden. Geniet van het heerlijke weer, wetend hoe koud je had kunnen hebben 😄
  5. Oma:
    5 december 2017
    Leuk Sinterklaas en Piet. Ik denk dat Jij de enige bent daar wat dit feest inhoudt, echt nederlands.
    Groceries
    Oma